جذابیت مسابقات قرآنی كشور بیشتر از رقابت های بین المللی است
نوشته شده توسط : boudika

'محمدرضا داودآبادی' به ضرورت توجه به رویكرد این نوع مسابقات و توجه به ظرفیت بالای رسانه ها و مطبوعات در این زمینه اشاره كرد به خبرنگار معارف ایرنا افزود: رقابت واقعی در مسابقات بین المللی وجود ندارد و به عبارت دیگر مسابقات بین المللی قرآن، میدان رقابت بهترین های جهان نیست.

** معیار نقد و بررسی مسابقات بین المللی قرآن

داودآبادی با بیان این كه مسابقات بین المللی قرآن از دو منظر قابل بررسی است، اظهار داشت: اول این كه قالب و محتوای مسابقات را بدون تغییر بدانیم و در فضای موجود به نقد مسابقات بپردازیم و دوم این كه كل نظام توسعه فرهنگ قرآنی را در نظر گرفته و آنگاه ببینیم مسابقات به عنوان یك حلقه از زنجیره توسعه فرهنگ قرآنی با وضعیت موجود می تواند نیازهای ما را برطرف كند.

وی افزود: نقدهایی كه تاكنون درمورد مسابقات بین المللی قرآن صورت گرفته بر اساس شكل اول است. یعنی نقدهای انجام شده در فضای موجود مسابقات صورت گرفته و معمولا این نقدها عمیق نیست. مانند نقدهایی كه درباره مكان و دكور مسابقات، نحوه داوری، نقش رسانه ها، سطح جوایز، آیین نامه مسابقات و مانند آن صورت می گیرد.

** توجه به رویكردهای مسابقات جهانی

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: برای نقد مسابقات قرآن از منظر دوم، در ابتدا باید رویكردهای مسابقات در جهان اعم از ورزشی و فرهنگی را بررسی كنیم و هرچند رویكردهای مسابقات ورزشی با مسابقات فرهنگی تفاوت هایی دارد، اما مشابهت های بسیاری را نیز می توان برشمرد.

وی ادامه داد: یكی از رویكردهای مهم مسابقات این است كه برگزاری این مسابقه در آن رشته خاص به ایجاد ارتقا در آن رشته منجر شود. یعنی رقابت بین متسابقین در یك رشته باعث می شود تا آنان برای موفقیت تلاش بیشتری كرده و بتوانند سطح دانش و توان و مهارت خود را در آن رشته تخصصی ارتقاء داده و پیشرفت كنند.

عضو هیات مدیره اتحادیه تشكل های قرآنی كشور توضیح داد: به عبارت دیگر رشد بیشتر و رسیدن به اوج كمال نتیجه بدیهی هر مسابقه است كه مسابقات قرآن كشوری و بین المللی از این منظر نقش به سزایی در رشد هنر تلاوت در ایران داشته است.

وی با بیان این جذب مخاطب عمومی از اهداف مسابقات قرآن كریم است، افزود: هرچه بینندگان یك مسابقه بیشتر باشد، آن مسابقه از جایگاه بالاتری برخوردار است و با توجه به اینكه در دنیا مسابقات، تبدیل به یك صنعت شده و در واقع درآمدزاست لذا هرچه بیننده بیشتری داشته باشد، مسابقات از لحاظ اقتصادی استحكام بیشتری دارد.

این فعال قرآنی با یادآوری اینكه علاقه مندان یك مسابقه گاهی برای تفریح و لذت بردن و گاهی برای دانش افزایی به دیدن مسابقات می روند، افزود: درمورد قرآن باید گفت علاقه مندان به قرآن كریم بر اساس معرفت و دانش خود می توانند استفاده های متفاوتی از تلاوت ببرند.

داودآبادی ادامه داد: بنابر این به هر اندازه میزان بصیرت و معرفت افراد سبت به هنر تلاوت قرآن بیشتر باشد، به همان اندازه لذت بیشتری از تلاوت قرآن خواهند برد و كسی كه هنر تلاوت به معنای خاص و موسیقی قرائت را درك می كند، از یك تلاوت قرآن لذت بیشتری می برد.

این استاد قرآن سومین هدف مسابقات را ایجاد علاقه مندی در كسانی دانست كه جزو شركت كنندگان در مسابقات نیستند اما از استعداد ویژه ای در آن رشته برخوردار هستند و با دیدن این مسابقات به آن رشته علاقه مند گردیده و به این رشته ورود پیدا كنند.

وی افزود: بنابراین هرچه مسابقات جذاب تر باشد، علاقه مندان بیشتری به این رشته روی می آورند و نسبت تعداد فوتبالیست ها به سایر رشته های ورزشی، تایید كننده این موضوع است و از آنجایی كه تحقق این هدف از تبعات هدف دوم است، باید گفت كه موفقیت ما در این هدف هم نسبی بوده است.

** ضرورت نگاه واقع بینانه به مسابقات بین المللی قرآن

عضو ستاد عالی مسابقات قرآن كشور پیشنهاد داد تا برای اثبات این مساله یك آمارگیری به صورت عملی درباره مسابقات بین المللی قرآن انجام شود تا میزان استقبال كسانی كه این مسابقات را از تلویزیون تماشا می كنند و نسبت آن با كسانی كه به تماشای مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال می نشینند، مشخص شود.

داودآبادی گفت:‌ آمار كسانی كه مسابقات بین المللی قرآن را می بینند كمتر از پنج درصد جمعیت كشور است اما با آمارگیری علمی می توان به آمارواقع بینانه دست یافت.

وی توضیح داد: البته برخی معتقدند ظرفیت مسابقات قرآن در جذابیت همچون مسابقات فوتبال نیست در حالی كه باید گفت شرایط و نحوه برگزاری مسابقات قرآن به گونه ای نیست كه جذابیت ایجاد كند اما ظرفیت در این حوزه به حدی است كه می توان این مسابقات را به شكلی طراحی كرد كه مردم به صورت میلیونی جذب آن شوند.

این فعال قرآنی افزود: در مسابقات جام جهانی فوتبال و المپیك، قوی ترین افراد و مهمترین مدعیان در جام جهانی حضور دارند. یعنی نمایندگان همه كشورها در جام جهانی حضور ندارند و فقط نمایندگانی از 32 كشور از 200 كشور جهان در این مسابقات حضور پیدا می كنند كه به عبارت دیگر بهترین ها به این جام راه پیدا می كنند.

داودآبادی یادآورشد: در مسابقات بین المللی قرآن در جمهوری اسلامی و یا مالزی و سایر كشورها، بهترین های هنر تلاوت حضور ندارند. زیرا هر قاری ممتاز پس از كسب رتبه اول مسابقات بین المللی، از دور مسابقات خارج می شود اما اگر حضور قراء ممتاز مستمر باشد، آن وقت رقابت واقعی شكل می گیرد. بنابراین می توان تعدادی از بهترین های جهان در هنر تلاوت را انتخاب كرده و با برگزاری یك جشنواره، تلاوت های برتر را انتخاب كرد.

داودآبادی با بیان اینكه سطح مسابقات كشوری قرآن از سطح مسابقات بین المللی بالاتر است، ادامه داد: تعداد زیادی از قاریان ممتاز جمهوری اسلامی ایران در مسابقات كشوری كه هنوز نتوانسته اند رتبه اول را كسب كنند، به رقابت با هم می پردازند.

وی افزود:ممكن است در مسابقات كشوری قاریان بسیاری شركت كنند ولی 20 درصد از آنها بهترین تلاوت ها را دارند و بقیه در حد متوسط هستند كه این افراد نیز از استان های ضعیف حضور پیدا می كنند. البته اگر مسابقات كشوری قرآن به نسبت جمعیت استان ها تعیین می شد و یا در دو گروه برتر و معمولی برگزار می شد، رقابت ها جذاب تربود.

عضو هیات مدیره اتحادیه تشكل های قرآنی كشور گفت: بسیاری از قاریان به علت وجود محدودیت رقابت در استان های تهران و خراسان از راهیابی به مرحله نهایی باز مانده و حذف می شوند در حالی كه سطح این قاریان بهتر از 50 درصد از شركت كنندگان در مسابقات كشوری است.

** برتری قاریان جمهوری اسلامی ایران نسبت به قاریان مصری

این قاری و استاد قرآن همچنین گفت: قاریان مصری كه همیشه خود را در قرائت قرآن یك سر و گردن بالاتر از همه می دیدند و در مسابقات بین المللی حضور نمی یافتند، امروز با وجود قاریان جمهوری اسلامی ایران چنین جایگاهی ندارند و معتقدم در ایران قاریانی وجود دارند كه بهتر از قاریان مصری تلاوت می كنند و یا همچون آنها هستند.

وی همچنین پیشنهاد كرد كه 30 نفر از بهترین قاریان جهان انتخاب شوند و قاریان هنر خود را در تلاوت ارایه كنند.برپایی چنین مسابقاتی در مراحل مقدماتی و نهایی شور و هیجانی را میان قاریان نسل جدید و قدیم ایجاد خواهد كرد.

داودآبادی افزود: در چنین مسابقاتی نیازی به معرفی قاری برتر نیست بلكه همچون جشنواره های سینمایی می توان برترین ها را انتخاب كرد. یعنی تلاوت ارائه شده به عنوان یك اثر برتر معرفی شود.

** ضرورت تشكیل اتاق فكر

عضو شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: اگر اتاق فكری در زمینه نقد و بررسی مسابقات بین المللی قرآن تشكیل شود و نظرات متخصصان و كارشناسان در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد، خواهیم دید كه ده ها نظر برای ترویج قرآن و مسابقات قرآنی در كشور وجود دارد و پیشنهادات فوق فقط برای تبیین ظرفیت های ویژه و استثنایی در حوزه مسابقات مطرح خواهد شد.

** ضرورت نقد مسابقات قرآنی

داودآبادی به تاریخچه برگزاری مسابقات قرآن اشاره كرد و گفت: اولین مرحله مسابقات بین المللی قرآن پس از پیروزی انقلاب اسلامی در تهران برگزار شد و در طول 28 سال همان روش را تكرار كردیم و گویی این مسابقات به شكل سنتی هر ساله برگزار می شود و تاكنون كسی سنت شكنی نكرده و نگفته كه چرا باید مسابقات قرآن به این شكل اجرا شود.

وی به ضرورت برگزاری مسابقات مختلف قرآنی اشاره كرد و گفت: با توجه به این كه زیبایی های تلاوت در صوت و لحن است، مسابقه ای برگزار شود كه شرط ورود به آن دانستن تجوید در سطح عالی باشد ولی نمرات این مسابقه به صورت كامل به موضوع صوت و لحن و همچنین وقف و ابتدا اختصاص یابد.

این استاد قرآن تاكید كرد: می توان مسابقه ای برگزار كرد كه شرط لازم برای حضور در آن تسلط بر تجوید باشد و شرایط انتخاب در مرحله نهایی نیز منوط به كسب امتیاز در صوت و لحن و تاثیرگذاری بر مخاطبان باشد.

** توجه به ظرفیت های رسانه ها

عضو ستاد عالی مسابقات قرآن كشور با تاكید بر نقش مطبوعات در انعكاس مسابقات قرآنی گفت: قسمتی از كار مسابقات بین المللی قرآن به عهده رسانه هاست و اگر رسانه ها را در این زمینه حذف كنیم، مسابقات هیچ توفیقی نخواهد داشت.

وی افزود: با توجه به ظرفیت های بسیاری كه در رسانه ها وجود دارد،رسانه های جمعی در زمینه مسابقات بین المللی قرآن ضعیف عمل كرده اند در حالی كه با اجرای طرح هایی می توان از ظرفیت حداكثری رسانه ها بهره جست و با ایجاد جذابیت در مسابقات، مخاطبان میلیونی را جذب كرد.

فراهنگ**1003**





:: برچسب‌ها: رودخانه , آبی ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 3
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2
تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1391 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: